Hoofdstuk 1 – Algemeen
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
In deze regeling wordt verstaan onder:
Begrippen | Uitleg |
---|---|
Algemeen Bestuur | Het algemeen bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling GGD en Veilig Thuis Haaglanden. |
Beklaagde | De GGD of bij de GGD werkzame persoon waarover wordt geklaagd. |
Bemiddeling | Begeleiding van klager en de beklaagde bij het vinden van een oplossing van de klacht. |
Cliënt | Een natuurlijk persoon aan wie de GGD maatschappelijke zorg of gezondheidszorg verleent of heeft verleend. |
Directeur | Directeur Publieke Gezondheid GGD Haaglanden. |
Gedraging | Enig handelen of nalaten dat gevolgen heeft voor een cliënt. |
Geschilleninstantie | Geschilleninstantie als bedoeld in hoofdstuk 3, paragraaf 2 van de Wkkgz. |
GGD | GGD Haaglanden, zoals bedoeld in de GR GGD en VT Haaglanden. |
GR | Gemeenschappelijke Regeling Gemeentelijke Gezondheidsdienst en Veilig Thuis Haaglanden. |
Klacht | (Schriftelijke) uiting van ongenoegen over een gedraging van de GGD jegens een cliënt in het kader van de zorgverlening. |
Klachtencommissie | Commissie zoals bedoeld in hoofdstuk IV van deze regeling. |
Klachtenfunctionaris | Ambtenaar die klager en beklaagde ondersteunt met informatie, advies en bemiddeling en die onderzoek doet naar de mogelijkheden om tot een oplossing van de klacht te komen. |
Klager | Een cliënt, een nabestaande van de overleden cliënt dan wel een vertegenwoordiger van de cliënt als bedoeld in artikel 14 van de Wkkgz. |
Lid | Degene die als zodanig in de klachtencommissie is benoemd en diens plaatsvervanger. |
Mediation | Vorm van bemiddeling waarbij aan klager en beklaagde onder begeleiding van een mediator de mogelijkheid wordt geboden om tot een gezamenlijke oplossing van de klacht te komen. |
Mediator | Bij het Nederlands Mediation Instituut geregistreerde mediator. |
Secretaris | Ambtelijk secretaris van de klachtencommissie. |
Voorzitter | Degene die als zodanig in de klachtencommissie is benoemd en diens plaatsvervanger. |
VKIG | Vereniging van klachtenfunctionarissen in de gezondheidszorg |
Wkkgz | Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg |
Ten behoeve van de opvang en behandeling van klachten is bij de GGD een klachtenfunctionaris werkzaam. De klachtenfunctionaris is volgens de wet onafhankelijk, heeft een geheimhoudingsplicht en werkt volgens de richtlijnen van de beroepsgroep VKIG. De klachtenfunctionaris wordt door de directeur aangewezen.
Ten behoeve van de behandeling van klachten is de klachtenfunctionaris bevoegd om informatie in te winnen, stukken in te zien en personen te raadplegen, een en ander met inachtneming van wettelijke en andere voorschriften betreffende de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de bij de klacht betrokken personen.
De klachtenfunctionaris heeft tot taak:
Indien klager een oordeel wenst over de klacht wordt de klacht ter behandeling voorgelegd aan de klachtencommissie.
Het algemeen bestuur stelt de vergoedingen van de voorzitter en de leden van de klachtencommissie vast.
Ten behoeve van de behandeling van klachten:
Een ieder die betrokken is bij de behandeling van klachten en daarbij de beschikking krijgt over gegevens waarvan hij het vertrouwelijk karakter kent of redelijkerwijs moet vermoeden, en voor wie niet reeds uit hoofde van ambt, beroep of wettelijk voorschrift een geheimhoudingsplicht geldt, is verplicht tot geheimhouding daarvan, behoudens voor zover een wettelijk voorschrift tot bekendmaking verplicht of uit zijn taak bij de uitvoering van de klachtenregeling de noodzaak tot bekendmaking voortvloeit.
Indien klager niet tevreden is met de afdoening van zijn klacht en zijn klacht valt onder de werking van de Wkkgz, kan hij zich ter zake tot de geschilleninstantie wenden. Een geschil moet binnen een jaar na dagtekening van het oordeel over de klacht worden ingediend bij de geschilleninstantie.
De directeur brengt deze regeling onder de aandacht van cliënten door desgevraagd een exemplaar van de regeling te verstrekken en door de regeling op de website te plaatsen.
In situaties waarin deze regeling niet voorziet, beslist de voorzitter van de klachtencommissie voor zover het de werkwijze van de klachtencommissie betreft. In overige onvoorziene omstandigheden beslist de directeur.
Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking in het gemeenteblad en werkt terug tot en met 1 januari 2018.
Deze regeling wordt aangehaald als: Klachtenregeling GGD Haaglanden 2018.
Den Haag, 11 februari 2022
Het algemeen bestuur van de GR GGD en VT Haaglanden
In geval van dringende reden kan de klachtenfunctionaris besluiten de klachtafhandeling stop te zetten. Van dringende reden is bijvoorbeeld sprake indien klager/ klaagster zich agressief naar medewerkers Medewerkers werkzaam bij GGD Haaglanden, of werkzaam bij één van de organisaties die behoren tot de Regionale Ambulancevoorziening Haaglanden, de sector Centrum voor Jeugd en gezin van de dienst Onderwijs, Cultuur en Welzijn van de gemeente Den Haag welke gebruik maken van de Klachtenregeling GGD Haaglanden. uit of anderszins ernstig misdraagt waardoor voortzetting van de klachtafhandeling in alle redelijkheid niet meer kan worden verlangd.
De klager/ klaagster wordt schriftelijk geïnformeerd over de stopzetting van de klachtbehandeling en de reden daarvan.
Dit addendum treedt in werking met ingang van 1 december 2022.