Meldkamer Ambulancezorg

Fresco vindt alles aan zijn werk leuk

Op aanraden van een vriend die al op de meldkamer werkte, verliet Fresco zijn logistieke baan in de horeca. Hij ruilde hem in voor de rol van logistiek centralist bij de Meldkamer Ambulancezorg. Daar werkt hij nu al 4 jaar met veel plezier. Iedere werkdag is anders, juist daar geniet hij het meeste van.

In zijn nopjes

Fresco is als logistiek centralist verantwoordelijk voor het aansturen van de ambulances bij meldingen, zodat alles op rolletjes loopt.

“Ik coördineer de uitgifte van ambulances. Daarbij kijk ik welke ambulance er het dichtste bij is en welke het snelste is. Ik plan de ritten in zodat de auto vloeiend door de regio kan rijden. Daarbij probeer ik het plaatje compleet te maken en de snelheid erin te krijgen. Bij een groot incident moeten we bijvoorbeeld opschalen, en bij extreme spoed is er soms een traumahelikopter nodig. Je hebt de regie in handen. Ik vind het superwerk.”

Van rust naar hectiek in enkele seconden

Fresco vindt iedere werkdag leuk, want geen enkele dag is hetzelfde. “De ene dag heb je wel 20 ritten, de andere dag heb je er een paar. En je weet ook niet waar je de auto’s heen stuurt. Dat is best een uitdaging. Het ene moment zit je rustig even met je collega te praten, het andere moment staat de telefoon roodgloeiend. Eigenlijk moet je dus altijd wel aanstaan.”

Dat je snel moet kunnen schakelen, daar weet Fresco alles van. “Veel mensen weten niet wat werken op de meldkamer inhoudt. Als 5 ritten tegelijkertijd binnenkomen en er geen ambulances beschikbaar meer zijn, moet je het weten op te lossen. Het is dan belangrijk om zo goed mogelijk overzicht te bewaren.”

Veel afwisseling en een fijne werkomgeving

Wat kun je nu precies verwachten van werken bij de Meldkamer Ambulancezorg? In ieder geval veel afwisseling en een gezellig team. Fresco kan hierover meepraten.

“Het leukste aan mijn werk vind ik de afwisseling en het teamwork met je directe collega’s en die op de ambulance. Je staat in lijn met meerdere schakels, dus je spreekt een hoop mensen op een dag. Maandelijks probeer ik zelf ook mee te rijden met collega’s op de ambulance, dan heb je een gezicht bij wie je normaal alleen aan de telefoon spreekt en dan weten ze ook meteen wie jij bent.”

En dat je van elkaar weet wie je spreekt aan de andere kant van de lijn, komt van pas bij de nauwe samenwerking. “Je moet met je team samenwerken; je doet de uitgifte van ambulances echt in teamverband. Je collega’s in de ambulance hebben het beeld bij de situatie, terwijl jij alleen kunt vertrouwen op wat je hoort. Je moet dus goede communicatieve vaardigheden hebben.”

De locatie van de meldkamer is bijzonder. “We zitten op een centrale plek met uitzicht over Zoetermeer en het Haagse centrum, dat is best uniek. Soms kan vanuit hier letterlijk het ongeval zien waar ik net de ambulance voor heb uitgestuurd. Dan zie je in de weerspiegeling van de ramen de ambulances met hun zwaailichten door de wijken rijden.”

De volgende stap? Kom maar op!

Nu Fresco de smaak te pakken heeft, ziet hij zichzelf in zijn glazen bol de baan combineren. “Ik hoop er later een combinatiebaan van te kunnen maken waarbij ik ook zelf op de ambulance ritten meedraai. En gelukkig geeft de VRH me daar de ruimte voor en de mogelijkheid tot een opleiding in de toekomst.”

Lees ook de verhalen van Fresco's collega's

Iedere werkdag een feestje

Een vaste rots in de branding: dat is Rita. Sinds 1990 is ze te vinden als verpleegkundig centralist op de Meldkamer Ambulancezorg. Na al die jaren gaat ze nog steeds met enorm veel plezier naar haar werk.
Lees verder over: Iedere werkdag een feestje

Een soort superheld op afstand

Changita werkt al 25 jaar in de zorg. Van intensive care tot hartbewaking en dialyseafdeling. Tot ze een collega hoorde praten over haar tweede baan bij de Meldkamer Ambulancezorg. 
Lees verder over: Een soort superheld op afstand

Meer informatie over ambulancezorg