Wanneer bel ik 112 voor ambulancezorg?

Belt u met 112? De meldkamer is uw eerste aanspreekpunt

Belt u in Nederland met een mobiele telefoon naar 112? Dan krijgt u de landelijke meldkamer aan de lijn. Belt u met een vast toestel? Dan komt u direct binnen in de meldkamer van de eigen regio.

In beide gevallen vraagt de centralist in welke plaats welke hulp nodig is: politie, brandweer of ambulancezorg? U wordt meteen doorverbonden met de verpleegkundig centralist in de regio.

112 voor echte noodgevallen!

Is inderdaad met spoed medische zorg nodig? Dan komt de ambulance naar u toe. Hierover beslist de verpleegkundig centralist. Die kan beoordelen of een ambulance nodig is en hoe snel die moet komen.

De verpleegkundig centralist geeft de ambulanceverpleegkundige en de ambulancechauffeur alle beschikbare informatie door over de patiënt. Als 112-​beller krijgt u telefonisch al de eerste zorginstructies en adviezen van de centralist.

Toch geen ambulance nodig?

Het kan ook voorkomen dat de  verpleegkundig centralist van de meldkamer ambulancezorg beslist dat er geen ambulance nodig is. U krijgt dan advies met wie u contact kunt opnemen, bijvoorbeeld de huisarts. De ambulance blijft zo beschikbaar voor echte noodgevallen.

112NL app

Mensen die niet goed kunnen horen of spreken kunnen via de 112NL-​app de meldkamer bereiken. Die is ook voor mensen die de Nederlandse of Engelse taal niet beheersen. De app is in eerste instantie voor deze doelgroepen, maar eigenlijk kan iedereen hem gebruiken om de hulpdiensten in Nederland te bereiken.

Lees meer over de app op de website van de Rijkoverheid.

Meer informatie over de ambulancezorg in de regio Haaglanden