Uitgelicht

Gezond schermgebruik

We brengen steeds meer tijd door achter een scherm – op school, thuis en onderweg. Ook kinderen kijken vaker en langer op beeldschermen.

Wist jij dat:

  • Jongeren gemiddeld 6,5 uur per dag op hun telefoon zitten?
  • Te lang en te dicht op een scherm kijken kan leiden tot bijziendheid?
  • Te veel schermtijd de slaap kan verstoren, vooral als het kind ’s avonds zijn telefoon meeneemt naar bed?
  • Apps zijn ontworpen om je te laten blijven scrollen, dat kan verslavend zijn!
  • Kinderen doen wat jij doet, niet wat je zegt, dus geef zelf het goede voorbeeld.

Gezond schermgebruik betekent niet een verbod op schermen, maar bewust omgaan met schermtijd. Maak afspraken, zet meldingen uit voor meer rust, en pas de 20-20-2-regel toe: na 20 minuten schermtijd 20 seconden in de verte kijken, en 2 uur per dag naar buiten voor genoeg daglicht.

Ontdek hoe myopie ontstaat

Wist je dat steeds meer kinderen een bril nodig hebben?

Dat komt vaak door te veel en te dicht op een scherm kijken. Dit kan leiden tot myopie, oftewel bijziendheid. Kinderen met bijziendheid zien ver weg minder scherp, bijvoorbeeld het schoolbord of verkeersborden, dat kan hun leren, concentratie en veiligheid beïnvloeden.

Bekijk de video en ontdek hoe myopie ontstaat en wat je kunt doen om het te voorkomen.

Bekijk de video over Myopie >

Brochure Mediawijsheid

Hoe vaak kijk jij op een scherm? Voor veel mensen is het antwoord: bijna de hele dag. Ook kinderen kijken steeds meer op beeldschermen. In deze folder leggen we de goede en slechte invloed van schermgebruik uit.

Download de brochures Mediawijsheid>

LessonUp

De verleiding van het beeldscherm is een interactieve les over mediawijsheid, ontwikkeld door GGD Haaglanden. In deze les ontdekken kinderen op een speelse en onderzoekende manier hoe apps, sociale media en schermen hun aandacht proberen vast te houden, en hoe ze daar bewust en slim mee om kunnen gaan.

Het lesprogramma biedt:

  • Slim schermgebruik: kinderen leren hoe ze een gezonde balans kunnen vinden tussen schermtijd en andere activiteiten.
  • Verleidingstrucs: inzicht in hoe apps en games ontworpen zijn om gebruikers te blijven boeien.
  • Kritisch denken: quizzen, filmpjes en challenges stimuleren reflectie op het eigen schermgedrag.
  • Gesprek in de klas: praktische handvatten voor leerkrachten om het onderwerp laagdrempelig en interactief te bespreken.

De les is beschikbaar via LessonUp en kan zowel als complete les als in losse onderdelen worden ingezet. Zo kunnen scholen op een toegankelijke manier bijdragen aan bewust en gezond schermgebruik bij kinderen.

Bekijk hier de LessonUp-les >

Toolkit

De toolkit biedt een overzicht van activiteiten en materialen waarmee scholen gezond schermgebruik kunnen stimuleren.

In de toolkit vind je:

  • Concrete tips voor leerkrachten en ouders
  • Inspirerende lesideeën over het belang van buiten spelen
  • Handvatten voor vroegtijdige signalering van risicokinderen
  • Animaties voor ouders en andere opvoeders.

 

Interesse?

Neem dan contact op met gezondeschool@ggdhaaglanden.nl

 

Vraag de toolkit aan >

Posters

Deze posters zijn bedoeld om ouders bewust te maken van verstandig schermgebruik. Niet alleen in de Week van de Mediawijsheid, maar ook daarna. Via de QR-code op de poster kom je bij een digitale brochure met praktische tips en achtergrondinformatie rondom gezond schermgebruik.

 

 

 

 

 

 

Download de posters >