project.skip_navigation Spring naar inhoud

(088) 355 01 00

Testbeleid zorgmedewerkers buiten ziekenhuis

Testen op het coronavirus (COVID-19)

Heeft u algemene vragen over het coronavirus? Dan kunt u bellen naar het landelijke informatienummer 0800 1351. Dit nummer is elke dag bereikbaar van 8.00 tot 20.00 uur.

GGD Haaglanden is voor vragen over het coronavirus van maandag t/m zondag van 8.30 tot 20.00 uur telefonisch bereikbaar op 088 35 50 100.

Sinds 1 juni kan iedereen met milde klachten (hoesten, verkoudheid en/of koorts) door de GGD getest worden op het coronavirus (dat de ziekte COVID-19 veroorzaakt).


Vanaf 1 december 2020 kunt u zich laten testen als u geen klachten heeft:


  • als u een melding hebt gehad van CoronaMelder
  • als u in nauw contact bent geweest met een coronapatiënt


Let op: deze test kunt u niet op eigen initiatief aanvragen. U komt alleen in aanmerking voor deze test als u door bron- en contactonderzoek of na een melding van CoronaMelder in quarantaine bent gegaan. U krijgt dan informatie van de GGD over deze testmogelijkheid. Na een negatieve testuitslag mag u uit quarantaine. U hoeft de volledige tien dagen quarantaine dan niet af te maken. Het is wel belangrijk dat u alert blijft op coronagerelateerde klachten. Krijgt u weer klachten? Ga dan meteen weer in quarantaine en laat u opnieuw testen.


Op deze pagina vindt u actuele informatie over het testen.



Hoe meld ik me aan voor een test?

Bel 0800 1202 of maak een afspraak via de website www.coronatest.nl. U kunt op 2 manieren een afspraak maken:


  • Bellen voor een afspraak: 0800 1202 is elke dag bereikbaar van 08.00 tot 20.00 uur. Houd uw burgerservicenummer (BSN) bij de hand. Blijf thuis en ga alleen naar buiten voor de test.
  • Online een afspraak maken op www.coronatest.nl: U logt voor het online maken van een afspraak in met uw DigiD.


Blijf thuis tot u naar de test gaat en ook daarna, tot de uitslag bekend is. Ontvang geen bezoek en houd 1,5 meter afstand tot huisgenoten en gezinsleden. Was vaak uw handen en hoest of nies in de elleboog. Worden uw klachten erger? Neem dan contact op met uw huisarts.


Doof of slechthorend

Bent u doof of slechthorend? Ook dan kunt u bellen, via de Teletolkdienst van KPN. Met de Tolkcontact-app kan het ook. Zie voor meer informatie hierover de website van Tolkcontact en KPN.


Niet mobiel

Is het voor u niet mogelijk om per auto, fiets of lopend naar de teststraat te komen? Geef dat dan aan bij het maken van de afspraak voor de coronatest. Er wordt een aantal checkvragen gesteld over uw mobiliteit, aan de hand daarvan wordt gekeken naar alternatieve mogelijkheden om te testen.


Woont u in de gemeente Den Haag en wilt u naar de teststraat gaan en u bent minder mobiel, dan kunt u 1 uur na het maken van de coronatest afspraak, ZELF bellen met AV070, om uw vervoer te organiseren. Dan is ook deze vervoerder op de hoogte van de ingeplande test.


Waar zijn de testlocaties en wat zijn de openingstijden

Ga naar onze pagina met de testlocaties van GGD Haaglanden.

Hoe gaat de coronatest in zijn werk?

Afspraak maken

Bij klachten van verkoudheid en/of koorts belt u 0800 1202 om een afspraak te maken. Samen met de medewerker kijkt u bij welke testlocatie nu terecht kunt.


Afspraakbevestiging

U ontvangt een afspraakbevestiging per e-mail en per SMS. Neem uw identiteitsbewijs en afspraakbevestiging mee naar de afspraak en zorg dat u op tijd bent op de testlocatie.


Niet mobiel?

Is het voor u niet mogelijk om per auto, fiets of lopend naar de teststraat te komen? Geef dat dan aan bij het maken van de afspraak voor de coronatest. Er wordt een aantal checkvragen gesteld over uw mobiliteit, aan de hand daarvan wordt gekeken naar alternatieve mogelijkheden om te testen. 


Woont u in de gemeente Den Haag en wilt u naar de teststraat gaan en u bent minder mobiel, dan kunt u 1 uur na het maken van de coronatest afspraak, ZELF bellen met AV070, om uw vervoer te organiseren.


Legitimeren

Bij aankomst op de testlocatie moet u zich legitimeren. Daar staat medewerkers van de GGD klaar. U krijgt ter plekke aanwijzingen.


Testloket

Na het controleren van uw gegevens stuurt de GGD medewerker u door naar het testloket waar de test zal worden afgenomen. De medewerker wacht u op bij het testloket.


De test

De medewerker neemt met een wattenstaafje slijm af uit uw keel en neus. Het wattenstaafje gaat diep achterin uw keel en neus. Dit doet geen pijn, maar kan vervelend aanvoelen.


Kinderen

Ook kinderen kunnen worden getest op het virus. Dit kan voor een kind een vervelende ervaring zijn. Het wattenstokje in hun neus en keelholte voelt onprettig. Maar ook verpleegkundigen in beschermde kleding kunnen voor jonge kinderen beangstigend zijn. We adviseren ouders eerst om zichzelf te laten testen. Twijfelt u? De GGD kan samen met u bespreken of testen noodzakelijk is, bel daarvoor 088 355 01 00.


Zie ook de factsheet over het testen van kinderen.


Na afloop

De uitslag volgt 24 tot 48 uur na afname van de test. In verband met drukte kan het soms iets langer duren. Bij zowel een negatieve, als een positieve uitslag kunt u kijken op coronatest.nl. Bij een positieve test nemen wij sowieso ook telefonisch contact met u op. Bij een negatieve uitslag wordt u alleen als dat is afgesproken, gebeld door het landelijk callcenter.


Nog geen afspraakbevestiging ontvangen?

Heeft u de mail met de afspraakbevestiging niet ontvangen? Neem dan contact op met 0800 - 1202.


Vragen?

Bel het informatienummer 0800 13 51, dagelijks bereikbaar van 8.00 tot 20.00 uur.

Testen zorg- en onderwijsmedewerkers

Zorg- of onderwijspersoneel met klachten passend bij het coronavirus kan zich met prioriteit laten testen bij de GGD. Dit kan alleen op afspraak, via het speciale landelijke coronatest prioriteitsnummer 0800 8101.


De medewerker meldt zich bij de leidinggevende op het moment dat hij/zij corona gerelateerde gezondheidsklachten heeft.


De leidinggevende kijkt of de medewerker in aanmerking komt voor prioriteit of de medewerker checkt dat zelf op www.rijksoverheid.nl.

Coronatest uitslag

Na de coronatest ontvangt u binnen 48 uur de uitslag.


Heeft u de testafspraak online gemaakt? Dan kunt u de uitslag inzien op coronatest.nl staat. U ontvangt een e-mail als de testuitslag klaarstaat. Heeft u de testafspraak telefonisch gemaakt? Dan wordt u gebeld over de uitslag (ook in het weekend). Zorg dus dat u telefonisch bereikbaar bent. U kunt bij het maken van de afspraak ook aangeven dat u een e-mail wilt ontvangen als de testuitslag op coronatest.nl staat. In dat geval wordt u niet meer gebeld. Let op: voor het online inzien van de uitslag heeft u een DigiD nodig. Is de testuitslag positief? Ga dan meteen in isolatie. U wordt zo snel mogelijk gebeld door de GGD Haaglanden.


Ik heb nog geen testuitslag ontvangen

Na de coronatest ontvangt u binnen 48 uur de uitslag. Soms kan het iets langer duren. Dit is afhankelijk van de drukte bij de GGD, de laboratoria en het landelijk callcenter.

Ik kan de testuitslag niet inzien op coronatest.nl

U ontvangt een e-mail als de testuitslag op coronatest.nl staat. Na het inloggen met uw DigiD kunt u de uitslag inzien.


Heeft u een mail ontvangen dat de testuitslag klaar staat, maar kunt u deze niet inzien? In de veelgestelde vragen van coronatest.nl vindt u verschillende scenario's en bijbehorende oplossingen.

Wat gebeurt er met mijn gegevens?

Uw gegevens worden gebruikt om de coronatest te doen en de uitslag te communiceren. Daarbij gaan we heel zorgvuldig om met uw gegevens en houden we ons aan de AVG. Op de website van de GGD GHOR Nederland leest u meer over de coronatest en uw privacy.

Eenvoudige uitleg over coronatesten

Op de website van Steffie (initiatief van VWS) is een eenvoudige uitleg te vinden over corona en coronatesten.

Klachten

Als u een klacht heeft over onze dienstverlening met betrekking tot corona, laat ons dat dan weten via corona.klachten@ggdhaaglanden.nl.


Hebt u een klacht, vraag of opmerking over het maken van een afspraak voor een coronatest of over het inzien van de testuitslag? Deze kunt u doorgeven via het contactformulier van de Rijksoverheid.

Meer informatie