project.skip_navigation Spring naar inhoud

(088) 355 01 00

Zet je alcoholgebruik op pauze met IkPas

12 februari 2018 IkPas is een jaarlijks terugkerende campagne om tijdelijk geen alcohol te drinken. De campagne maakt mensen bewuster in het maken van een keuze om wel of niet te drinken. Ook doorbreekt het de gewoonte van het drinken van alcohol. Vanaf 1 maart start de IkPas-campagne die iedereen aanmoedigt om 30 dagen af te zien van alcohol.

Positieve effecten

Elk jaar 30 dagen zonder alcohol levert veel op. Onderzoek onder deelnemers aan IkPas 2017 laat zien dat zij zich lichamelijk beter voelen. Deelnemers ervaren ‘quick wins’ als beter slapen, fitter voelen, geld uitsparen en minder kilo’s lichaamsgewicht. Het tijdelijk niet drinken draagt bovendien bij aan minder alcohol drinken ná die periode. Drinkgewoonten worden hiermee doorbroken. Zes weken na afloop van de actie dronk bijna 45% minder glazen dan vóór IkPas. Gemiddeld gaan deelnemers van 14,2 naar 9,8 glazen, en drinken zij op 3,6 dagen in plaats van op 4,5 dagen. De helft rapporteert met IkPas het goede voorbeeld aan kinderen te geven. 

Dit laat onderzoek van Tranzo, Wetenschappelijk Centrum Zorg en Welzijn van Tilburg University zien. Dit onderzoek toont dat 70% van de deelnemers een half jaar na de actie nog steeds ruim 30% minder drinkt dan vóór deelname aan IkPas. Bijna 11.000 deelnemers deden in 2017 mee. 


Drinkfrequentie neemt toe naarmate leeftijd stijgt

De categorie 55-plussers in IkPas 2017 drinkt het meest frequent. Voor de start van de actie dronk 56,6% van de mannen op 6 of 7 dagen in de week, bij vrouwen is dit percentage bijna 53%. Mensen die elke dag drinken is het hoogst onder 55-64 jarigen (36%) en 65+ers (53%).

Deelname vanaf 1 maart

Aanmelden voor de IkPas-campagne kan via www.ikpas.nl. De 30-dagen- actie start in de regio Haaglanden op 1 maart. Voor mensen die de traditionele vastenperiode aan willen houden, loopt de actie van Aswoensdag (14 februari) tot en met de zondag voor Pasen (25 maart). Deze actie duurt 40 dagen.

GGD Haaglanden ondersteunt samen met Indigo Haaglanden en Brijder Verslavingszorg deze campagne in de regio.