project.skip_navigation Spring naar inhoud

(088) 355 01 00

Zet je alcoholgebruik op pauze met IkPas (40 dagen)

28 februari 2019 - IkPas, de campagne van 30 dagen géén alcohol, in januari 2019 gemist? Pak de tweede kans met de IkPas campagne van 40 dagen die loopt van 6 maart tot en met 14 april 2019. Dit is de periode vanaf aswoensdag tot en met de zondag voor Pasen, de traditionele vastenperiode tussen carnaval en Pasen.

De campagne in januari 2019 was een succes met meer dan 1.300 deelnemers in de regio Haaglanden. Een verdubbeling ten opzichte van 2018. Inschrijven kan op www.ikpas.nl.


Doel

IkPas is een jaarlijks terugkerende campagne om tijdelijk geen alcohol te drinken. De campagne maakt mensen bewuster in het maken van een keuze om wel of niet te drinken. Bijna elk land heeft een soortgelijke actie. Het doel is overal hetzelfde: gezamenlijk het alcoholgebruik even op pauze zetten.


Positieve effecten

Jaarlijks onderzoekt Tranzo, het Wetenschappelijk Centrum Zorg en Welzijn van Tilburg University, de effecten van niet drinken onder deelnemers van IkPas. De positieve effecten zijn onder meer beter slapen, fitter voelen, geld uitsparen en minder kilo’s lichaamsgewicht. Het tijdelijk niet drinken draagt bovendien bij aan minder alcohol drinken ná die periode.

Zes maanden na IkPas dronken de deelnemers ruim 30% minder dan vóór de actie. Bijna 60% van de deelnemers is zich na IkPas meer bewust van hun alcoholgebruik en kiest bewuster of, wanneer en hoeveel ze drinken. 50% geeft aan met IkPas het goede voorbeeld aan kinderen te geven.  

De campagne biedt een app om deelnemers  te ondersteunen. Je kunt als individu meedoen aan de actie en IkPas biedt ook pakketten voor bedrijven.

GGD Haaglanden ondersteunt samen met Indigo Haaglanden en Brijder Verslavingszorg deze campagne in de regio.